Varför får jag inte på mig dina blåjeans?

Vad väger tyngst - Lycka eller Bitterhet


Det var en sen februarikväll och johanna började, efter en konversation på qx om drömmar, tänka på vad som väger tyngst på vågen; lycka eller bitterhet.

Jag blandar in den där filmen när han gör en god gärning för två personer varav de måste göra det för två andra, dock var min tanke att istället använda sig av en känsla. sprida vidare lycka. man säger ofta att glädje smittar av sig. men hur mycket lycka skulle man behöva ha med sig för att kunna sprida en tillräcklig dos av lycka så att även dom kände den och kunde sprida den vidare. Det är här bitterheten kommer in, det är lättare att klaga och jämra sig över något än att säga hur bra någon är eller hur lycklig man känner sig. det är lättare att få ett klagomål att förflytta sig från mun till mun än ett leende. så om detta skulle fungera måste man alltså snappa upp lycka någonstans ifårn hela tiden så att den inte tog slut. som en lykobrunn, vissa ser gud som detta och vissa kanske ser sin mamma som det, inte vet jag. men måste man ha en lyckobrunn i sitt liv för att alltid vara lycklig eller kan man faktiskt stå på sina egna ben och skapa lycka?

   Om det är lättare att snappa upp bitterhet, behöver man då dubbeldos av lycka för att det är den man ska föra vidare så att man själv har någon kvar när man fört lyckan vidare och övervunnit bitterheten. och för att den nya personen med en dos lycka, behöver den en till för att för vidare lyckan så den inte förvandlas på vägen till bitterhet?
   Joakim sa precis till mig att genom att lyckas gör någon annan lycklig för man lycka tillbaka, om får man det behöver man kanske ingen lyckobrunn. bara en lycka som grund. en lycka att stå på. betyder det att då man börjar förstå vad lycka är så måste man faktiskt vara lycklig redan från början för att den så att säga goda cirkeln fortsätter och håller i sig. eller nej, det måste bara börja någonstans. jag måste göra någon lycklig för att få lycka, men förutsätter inte det att du faktiskt gillar det du gör för att få någon lycklig? gör du något för att någon annan ska bli lycklig utan att du egentligen gillar det kan du ju inte bli mer än lycklig för den personen och inte lycklig på riktigt. vad nu det är. men jag förstår, man blir lycklig av att göra någon lycklig.

Går det att se lycka och bitterhet som ett föremål istället för en känsla, något man kan ta i, mäta och faktiskt väga.
"500 mg lycka om dagen är bra för magen"



JN


Kommentarer
Postat av: Markus

Naaw söt du e!!

Men testa några gram marabou... det funkar bra som substitut för lycka... som dom säger på reklamen: "hur många rutor behöver du..."

2009-02-05 @ 01:35:56
URL: http://bxb.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0